Przedstawiamy dawno niewznawiane tytuły – po cyfrowej rekonstrukcji.

Kolekcja najwybitniejszych polskich filmów, wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach dostępna będzie wyłącznie w Empiku. Seria obejmuje 23 ponadczasowe, czołowe tytuły takich reżyserów jak Andrzej Wajda, Juliusz Machulski, Jacek Bromski czy Feliks Felk. Pierwsze 12 tytułów trafi do sklepów już maju, kolejne 11 w połowie czerwca.

MAJ 2019

SERIA ZAWIERA:

  1. BEZ ZNIECZULENIA – Andrzej Wajda
  2. CZŁOWIEK Z MARMURU – Andrzej Wajda
  3. CZŁOWIEK Z ŻELAZA – Andrzej Wajda
  4. DANTON – Andrzej Wajda
  5. DEJA VU – Juliusz Machulski
  6. DYRYGENT – Andrzej Wajda
  7. SZTUKA KOCHANIA – Jacek Bromski
  8. WODZIREJ – Feliks Falk
  9. ZIEMIA OBIECANA – Andrzej Wajda
  10. SUBLOKATOR – Janusz Majewski
  11. POLOWANIE NA MUCHY – Andrzej Wajda
  12. POPIOŁY – Andrzej Wajda

CZERWIEC 2019

  1. KORCZAK – Andrzej Wajda
  2. KRAJOBRAZ PO BITWIE – Andrzej Wajda
  3. PRZESŁUCHANIE – Ryszard Bugajski
  4. WESELE – Andrzej Wajda
  5. WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ – Andrzej Wajda
  6. KRONIKA WYPADKÓW MIŁOSNYCH – Andrzej Wajda
  7. ZABIJ MNIE GLINO – Jacek Bromski
  8. SMUGA CIENIA – Andrzej Wajda
  9. SPRAWA GORGONOWEJ – Janusz Majewski
  10. LAWA – Tadeusz Konwicki
  11. PANNY Z WILKA – Andrzej Wajda

BEZ ZNIECZULENIA – reż. Andrzej Wajda

Znany dziennikarz, Jerzy Michałowski, po powrocie z zagranicy dowiaduje się od żony, że postanowiła od niego odejść. Nie zna przyczyn tej decyzji, dlatego też nie chce się z nią pogodzić. Dodatkowo, zaczyna popadać w coraz większe problemy zawodowe: jego wystąpienie telewizyjne i publikacje prasowe nie zyskują uznania, na uniwersytecie zostają zawieszone jego wykłady, zaś od dawna planowany wyjazd za granicę – niespodziewanie i nagle odwołany.
„Bez znieczulenia” jest zaliczany do najważniejszych filmów „kina moralnego niepokoju”.

Człowiek z marmuru – reż. Andrzej Wajda

Rok 1976. Na korytarzu gmachu Telewizji Agnieszka – dyplomantka szkoły filmowej – przekonuje „ważnego” redaktora o potrzebie powstania filmu o Mateuszu Birkucie, murarzu i przodowniku pracy, którego błyskotliwa kariera skończyła się nagle i niespodziewanie gdzieś około roku 1952. Po pertraktacjach dziewczyna dostaje wreszcie taśmę i niezbędny sprzęt. Rozpoczyna prywatne „śledztwo”, mające ustalić przyczyny sukcesu i upadku Birkuta. Jednocześnie, poznając jego dramatyczne życie, Agnieszka odkrywa i demaskuje gorzką prawdę o stalinowskich latach 50-tych w Polsce.

Człowiek z żelaza – reż. Andrzej Wajda

Kontynuacja obrazu Wajdy z 1976 r. „Człowiek z marmuru”.

Rok 1980. W Stoczni Gdańskiej trwa strajk. Syn Mateusza Birkuta, Maciek Tomczyk, jest robotnikiem w Stoczni Gdańskiej oraz aktywnym działaczem komitetu strajkowego. Dziennikarz radiowy Winkel otrzymuje polecenie zrealizowania reportażu kompromitującego Tomczyka oraz komitet strajkowy.

Danton reż. Andrzej Wajda

Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. We Francji szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów Vieux Cordelier. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre’a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.

DEJA VU – reż. Juliusz Machulski

Chicago 1925 roku, okres prohibicji. Mafioso Mick Nitsch zdradza swą „rodzinę” i daje cynk policji o planowanym transporcie alkoholu, a następnie ucieka do ZSRR, ziemi swoich przodków. Mafia wysyła za nim Johna Pollacka, zawodowego mordercę o polskich korzeniach, z zadaniem likwidacji zdrajcy. Odessa 1925, okres NEP – u. Do portu przybywa okręt z Nowego Jorku, na którego pokładzie znajduje się John Pollack. Wita go nadmiernie serdecznie radziecka ekipa powitalna. Na skutek wstrząsu Pollack traci pamięć.

DYRYGENT – reż. Andrzej Wajda

Dramatyczna historia trojga ludzi, dla których przygodą życia stała się muzyka. Młoda skrzypaczka Marta będąc na stypendium w Nowym Jorku poznaje słynnego dyrygenta Johna Lasockiego, którego łączyła przed laty wielka miłość z jej matką. W Lasockim odżywają wspomnienia dawnego uczucia. Postanawia przyjechać do Polski, by w rodzinnym mieście Marty poprowadzić wykonanie V symfonii Beethovena przez lokalną orkiestrę. Jej dyrygentem jest mąż Marty – Adam, który początkowo widzi w wizycie wielkiego mistrza szansę dla siebie ale jednocześnie obawia się konfrontacji z artystą takiego formatu. Z czasem dostrzega fascynację, jaką Lasocki budzi w Marcie, jak również – jego skromność, życzliwość i głębokie zrozumienie istoty muzyki. W Adamie zaczyna narastać poczucie niejasnego zagrożenia i zazdrości, które przeradzają się w zawiść, agresję, a nawet histerię. Lasocki nagle umiera. Marta pozostaje z mężem, ale ostro osądza jego postawę i charakter.

SZTUKA KOCHANIA – reż. Jacek Bromski

Olgierd Pasikonik, znany seksuolog, autor najpopularniejszej rubryki porad sercowych w poczytnym piśmie, propagator nowoczesnych metod psychoterapii w leczeniu zaburzeń seksualnych – przygotowuje odpowiedź na list jednej z czytelniczek, Anny, mającej wątpliwości, czy dobrze wybrała kandydata na męża. Powiedz – nie! – doradza Pasikonik. Nie!!! – krzyczy Anna i ucieka sprzed ołtarza. Na nic nie zdają się błagania matki i niedoszłego męża, Piotra. Anka postanawia opuścić dom. Po pogadance telewizyjnej na temat rewolucji seksualnej, do mieszkania Olgierda Pasikonika wprasza się Eliza, jedna z jego licznych wielbicielek, które uważają go za supermena. Mimo zastosowania wypróbowanych metod, Olgierd nie sprawdza się jako mężczyzna.

WODZIREJ – reż. Feliks Falk

Błyskotliwy i przebiegły Lutek Danielak jest pracownikiem wojewódzkiego oddziału „Estrady”. Będąc którymś z kolei w hierarchii wodzirejów- konferansjerów, prowadzi imprezy dla dzieci i rencistów. Kiedy dowiaduje się, że z okazji otwarcia hotelu „Lux” ma się odbyć wielki bal, postanawia walczyć o jego prowadzenie. Impreza ta może być bowiem przełomowa w jego karierze. Lutek wie, że jest dobry w tym co robi, ale zdaje sobie sprawę, że konkurencja jest bardzo silna. Postanawia wyeliminować wszystkich rywali, wykorzystując każdą metodę, która może zbliżyć go do sukcesu, m.in. pisze donosy, podstawia swoją dziewczynę wpływowym sponsorom, okrada byłą żonę i sprzeniewierza się przyjaźni. Dążenie do celu „po trupach” i bez skrupułów oraz walka, choćby nieuczciwa i niemoralna, są dla Lutka oczywiste.

Jeden z kultowych filmów kina moralnego niepokoju.

ZIEMIA OBIECANA – reż. Andrzej Wajda

Koniec XIX wieku. Łódź, centrum rodzącego się polskiego włókiennictwa. Troje przyjaciół: Polak- Karol Borowiecki, Niemiec- Maks Baum i Żyd- Moryc Welt, pragnie założyć fabrykę włókienniczą w Łodzi. Stosują różne chwyty wymuszane przez bezwzględnych łódzkich potentatów bawełny. Po pożarze świeżo zbudowanej przędzalni ich drogi rozchodzą się. Karol sprzeniewierza się szlacheckim ideałom, zrywa narzeczeństwo z Anką, by przez ślub z Madą Müeller, córką największego fabrykanta Müllera, objąć we władanie najpotężniejszy łódzki kapitał. Filmowa adaptacja powieści Władysława Reymonta będąca epickim obrazem konfliktów kapitalistycznej Łodzi końca XIX w.

SUBLOKATOR – reż. Janusz Majewski

Ludwik to naukowiec, który szuka spokojnego miejsca do pracy. Wynajmuje pokój w willi zamieszkanej przez same kobiety, z których każda ma swoje dziwactwa i marzenia. Pani Maria, administratorka domu, zamierza założyć hodowlę szynszyli skrzyżowanych ze szczurami. Małgosia, siostrzenica Marii, chce zgładzić ciocię. Sportsmenka Kazimiera żąda przekształcenia willi w ośrodek gimnastyki rehabilitacyjnej dla niesprawnych kobiet. Każda stara się wciągnąć Ludwika w realizację swych planów.

Ta utrzymana w tonie groteski komedia obyczajowa to pełnometrażowy debiut reżyserski Janusza Majewskiego.

POLOWANIE NA MUCHY – reż. Andrzej Wajda

Trzydziestokilkuletni Włodek, niedoszły absolwent rusycystyki i skromny pracownik księgarni, prowadzi nudne, mieszczańskie życie z żoną Hanką, synem i teściami. Brak mu jakichkolwiek ambicji zawodowych i zainteresowań. Włodek czuje się całkowicie zdominowany przez żonę i teściową. Pewnego dnia, pod pretekstem kupna papierosów, wychodzi z domu chcąc go opuścić na zawsze. Przypadkowo poznaje studentkę polonistyki Irenę, z którą nawiązuje romans. Irena za wszelką cenę chce uczynić z niego mężczyznę swoich marzeń. Niemal wbrew woli Włodka, usiłuje wylansować go na tłumacza, a nawet pisarza, wybrańca losu i ozdobę warszawskich salonów. Jej wysiłki są jednak daremne…

„Polowanie na muchy” to satyra na postępujące zmiany w społeczeństwie, w którym kobiety stają się coraz bardziej władcze i dominujące, a mężczyźni coraz słabsi i mniej męscy.

POPIOŁY – reż. Andrzej Wajda

Podróżujący po Włoszech książę Jan Gintułt latem 1798 roku spotyka wyniszczonych walkami polskich żołnierzy, śpiewających Mazurka Dąbrowskiego. Niebawem arystokrata wraca do ojczyzny. Los styka go tu z młodym szlachcicem Rafałem Olbromskim, który zostaje jego sekretarzem. Inteligentny, ale nieco naiwny i nadwrażliwy Rafał towarzyszy księciu w podróżach, nawiązuje romanse – najpierw z siostrą Jana, potem z Heleną de With, w Warszawie zostaje wprowadzony w kręgi masonerii skupionej przy księciu Poniatowskim, wstępuje do armii napoleońskiej, bierze udział w kolejnych krwawych bitwach.

„Popioły” to epicka ekranizacja jednego z największych dokonań prozatorskich Stefana Żeromskiego.